Koh Phi Phi, Phuket, Chiang Mai - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Robbert Demmers - WaarBenJij.nu Koh Phi Phi, Phuket, Chiang Mai - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Robbert Demmers - WaarBenJij.nu

Koh Phi Phi, Phuket, Chiang Mai

Door: R.T. Demmers

Blijf op de hoogte en volg Robbert

26 Januari 2016 | Thailand, Ko Samui

Dinsdag de 19e.
Onze reis naar Koh Phi Phi staat vandaag gepland.
De laatste avond bij ons hostel op Koh Samui zijn we nog even langs verschillende street food tentjes gegaan en de zee in geweest waar ik een schelp van de bodem af haalde die niet gelogen tussen de 1,5 tot 2 kilo woog. Hij leefde nog wel. Ik dacht eerst dat het een halve liter bier fles was waar ik op stond omdat z'n schelp heel glad aanvoelde onder me voet. Totdat ie boven kwam. Met veel kruidenboter en een fles witte wijn smaakte prima.
Haha tuurlijk niet... alleen foto's en weer terug.
Ik zag gister (de 18e) aan de weerberichten in Nederland dat het s'nachts -10 kon worden op sommige plekken. Tot onze grote vreugde zaten wij nog steeds om 01:30 in onze zwembroek buiten.
Al hoewel ik het hout halen in de houtloods en de koude winteravonden voor de openhaard met een glas rode wijn en een stuk kaas en worst ook soms nog wel is mis. Maar die gedachte stel ik voorlopig nog even uit.
We werden de 19e S'ochtends opgehaald om 07:30 met een taxi van de pier zelf. De weg naar de boot toe moesten er nog wat andere backpackers worden opgehaald. Eenmaal aangekomen kregen we meteen de geboekte tickets voor alle 3 de reizen. Met de boot van Koh Samui naar Donsak de bus van Donsak naar Krabi en de boot van Krabi naar onze eindbestemming Koh Phi Phi.
Arie had natuurlijk weer honger en moest wat te schaften halen zoals alleen hij dat op die manier dat kan zeggen..
Hij kwam terug met een soort van opgewarmde tosti met i.p.v. ham en kaas letterlijk stukken varken ertussen. Ik was nog met me eerste hap bezig en Arie was ondertussen al weer nieuwe halen. Het ontbijt kan ik hier nog niet echt aan wennen en eet dat weinig of sla het over. En dan natuurlijk goede koffie die ik nu al bijna 3 weken moet missen.
De bootreis naar Surantani was echt geweldig. Eerst zaten we beneden in het dek totdat Arie een besloot om een peuk te gaan roken en ik met hem mee ging. We vaarden langs ontelbare kleine groene eilandjes.
Waar je af en toe in de verte een ongelooflijke stink boot ziet varen waar de zwarte rookpluimen der uit schieten... Dan denk je bij jezelf, dat kan toch niet....maar het blijft toch Thailand dus ja dat kan wel. Arie was ondertussen al weer beneden in het dek gaan zitten.. Hij was naar de donder.
Toen we aanmeerden werden we door een chagereijnige Thai naar de bus verwezen wat ik nog niet vaak heb mee gemaakt hier in Thailand. De bus reed door het binnenland rechtstreeks naar Krabi toe. Ook al zit je 3 uur in de bus, het blijft mooi om te zien en vervelend vond ik het ook niet.
Verschillende beekjes, stroompjes en plassen water door weilanden en plantages. Wat het land zelf natuurlijk heel groen maakt. Na ongeveer een uur werd de bus stil gezet langs de zijkant van de weg. De chauffeur kwam naar boven om te controleren of we allemaal (man of 20) de boot maar phi phi moesten hebben. Iedereen moest die kant op dus ja... De eerste mensen begonnen al op staan en dachten dat we moesten over stappen of iets dergelijks. Maar nee het was een koppen telling :/ wtf we zijn al een uur onderweg.
We werden bij in een buitenwijk gedropt. Dit x was het geen telling en moesten overstappen op een krakkemikkig vrachtwagentje dat ons naar de pier reed. Voor de deur werden we eruit gezet en moesten meteen inchecken bij een groot gebouw. Daarna hadden we nog 45 minuten tot de boot vertrok. Bij binnenkomst werd ons al meteen een kaart getoond door een verkoopster van een klein winkeltje met verschillende soorten broodjes erop. Brood is schaars hier dus na het inchecken hadden we honger en liepen we weer terug. We bestelde een ciabatta gezond. Hij was nog niet half zo lekker als normaal maar we bestelden er meteen nog een. Toen we op Koh Phi Phi aankwamen moesten we een hostel zoeken.
We merkten al wel meteen dat het erg toeristisch was.
Door een Australiër werden we aangesproken die vroeg of we al iets hadden geboekt.
We legden aan hem uit dat we niks hadden geboekt en iets zochten voor rond de 800 bath (€21) en hij vertelde ons waar we het beste konden kijken. We kwamen uiteindelijk uit bij Phi Phi Dream en vroegen naar de mogelijkheden. De eigenaresse sprak redelijk Engels met een Frans accent en legde ons wat dingen uit. Me eerste vraag daarna was uit welk deel ze van Frankrijk kwam en ze begon te lachen en zei Lyon. Ze zei dat ze hier al 23 jaar zat. Het voelde enigszins vertrouwd aan. We bekeken de kamer zoals altijd en boekte hem voor 4 nachten. Eenmaal ingecheckt gingen we de straat op om wat te eten :) Waar we doorheen liepen leken net op Salou of een ander uitgaans oord rond de Mediterraanse zee. We gingen S'avonds naar het strand toe waar wel redelijke strandtenten waren aan het strand. Ook hier werd heel veel gestund met vuur. Van touwtjes springen tot koorddansen met vuur. Er deden zelfs kleine kindjes mee van een jaar of 6/7 echt bizar om te zien. De dag daarna hebben we geprobeerd om naar Monkey Island te lopen. Vanaf hier gezien is het de hoek om aan de andere kant van waar wij zitten. Het is een stuk van een half uur lopen. Via het strand en daarna over rotsen die redelijk steil omhoog lopen. Eenmaal de hoek om kreeg Arie last van ze voeten (MIET) en zijn terug gegaan en geprobeerd om nog een kano te huren maar het was al aan het einde van de middag dus die kregen we niet mee! Het eten is hier trouwens ook echt een stuk minder van wat we gewend zijn. En nog duurder ook nog. Fastfood op elke hoek van de straat. Helaas weinig streetfood. Maar naar veel vragen en zoeken toch ergens achteraf het local food gevonden.
Onze 2e volle dag hebben we besteed bij een poolparty waar een dj draaide.
Feest overdag...gekkenhuis!! ;)
Arie ging wat eerder naar huis toe maar ik was er nog niet helemaal klaar mee en had de smaak goed te pakken. Ik wilde beerpongen en sprak een paar gasten uit Zweden aan die het ook wel een goed idee vonden. Aangeschoten of niet.. Was fanatiek en wilde winnen! Dat gebeurde ook 2 van de 2 x!! Toen het feest ten einde liep ben ik ook naar huis gegaan en bij thuiskomt 18:30 meteen het bed in gegaan. S'avonds nog wat gegeten en vrij weinig meer gedaan.
De dag daarna hebben we een georganiseerde snorkel trip gedaan vanuit ons verblijf voor 300 bath p.p. (€8) en nog naar een nationaal park geweest tijdens die trip waar we eigenlijk 400 bath p.p. (€10) voor moesten betalen om aan land te komen. En het was maar een klein stuk waar we op mochten lopen van misschien 200 meter. We meerden daar aan en bleven er ook nog is anderhalf uur stil liggen en moesten verplicht in de boot blijven of betalen! Denk het ook Thaise vriend. Betaal helemaal nergens meer voor. Deels werd dan ook in eigen zak gestoken. Uiteindelijk niet betaald en als nog aan land geweest. Kon het niet laten.
Aan dit soort dingen merk je ook goed dat het hier toeristisch is. Ze vragen voor de gekste dingen veels te veel geld! Daarna gingen we nog snorkelen in een andere baai waar ik nog een zeeslang een maureen en een zeester van ca. 30 doorsnee zag! Echt heel gaaf om te zien en om alles ook onder het water vast te kunnen leggen.
De laatste dag zijn we maar het strand geweest waar we in een reaggea bar gingen zitten en een biertje dronken en keken hoe de boten af en aan weg vaarden. We hadden even gezwommen en daarna naar een vieuw point geweest. Helaas was halverwege een kaartverkoop.. Dus moest er een naar beneden om geld op te halen. Daar offerde ik mezelf voor op. Eenmaal weer boven bezweet aan alle kanten kon ik meteen doorlopen en Arie moest voor zichzelf nog geld halen... ;)
We keken uit over het deel van Koh Phi Phi wat mekaar verbind door een stuk strand. Daar een ijsje gegeten en even gezeten en van het uitzicht genoten. S'avonds
was eigenlijk de bedoeling dat we het kallem aan zouden doen. Omdat de dag daarna de wekker vroeg ging. Dat was niet helemaal gelukt kan ik je zeggen... En gingen pas 03:30 slapen. De planning was om S'ochtends 9 uur de boot te pakken richting Phuket. Die hebben we uitgesteld naar de middag boot van 2 uur haha. We bleven 1 nacht in Phuket omdat we een vlucht hebben vanaf Phuket naar Chiang Mai op de 25e om 11:30. Jullie tijd is dat 05:30. We hadden al tickets voor de boot en voor de bus richting het gebied rondom het vliegveld. De eerste paar hostels die we probeerden zaten al vol. We werden doorverwezen naar een soort van etalage achtig pand waar karton voor de ramen zat. Vaag denk je dan eerst. Totdat de eigenaar ons benaderde en ons mee nam achter het pand waar 5 verzorgde hostels naast mekaar stonden. Voor 600 bath (€15'50) konden we het huren. Het hostel lag bijna naast het vliegveld. Onderweg was ons al opgevallen dat we aantal streetfood kraampjes zagen staan.
Toen we aankwamen raakten aan we aan de praat met André de buurman van ons. Hij kwam oorspronkelijk uit Rusland maar woonde de laatste 15 jaar in Nieuw Zeeland. Hij was duikinstructeur op Koh Phi Phi waar hij de afgelopen 2 maanden zat. Zijn vlucht ging ook de volgende dag de (25e) richting Singapore. We legden uit dat wij koks waren in Holland en koks hebben vaak trek oftewel wij gaan nu eten. Hij ging met ons mee. Eten bij kraampjes waar alleen maar locals zitten is vaak een goed teken. In dit geval zag ik alleen maar kraampjes met locals en geen een westerling. We begonnen met een noodle soep met kip en met letterlijk de pootjes/voetjes van de kip waar veel kraakbeen en botjes in zat. Weinig vlees maar super veel smaak! We betaalden en bedankten de medewerkers en liepen naar de overkant van de straat om ons volgende gerecht te halen. Iets later liepen we terug naar ons hostel. Totdat we ineens een vrouw hoorde schreeuwen en zwaaien toevallig diezelfde vrouw van het noodle soep kraampje. Ik zwaaide vrolijk terug. Totdat ze iets zei met onne hone phone.... Fuck! Ik voelde meteen dat me telefoon niet in me zak zat... Kleine paniek aanval hiero!! Maar ook wel meteen opgelucht.
Ik liep naar de overkant toe waar er al een man me stond op te wachten met me telefoon in z'n hand. Ik bedankte de man en vrouw... denk wel een stuk of 20 x haha en gaf ze 100 bath €2,50) De vrouw wilde het niet aannemen en drukte het weer terug in me handen maar ik legde het op de tafel en zei dat het voor haar was. Dan krijg je wel het gevoel dat je tussen de echte locals zit en er ook wel degelijk eerlijke mensen rondlopen hier.
We hebben daarna nog wat crispy pork gegeten die echt waanzinnig lekker was. En zijn wat wezen drinken met André. Niet te lang want zijn vlucht ging om 9:30. Onze vlucht duurde 2 uur en 10 minuten en verliep prima.
Toen we waren geland om 13:20 zagen we dat het erg bewolkt was. We stapten uit en het was voor ons gevoel echt koud. Het scheelde zeker een graad of 20 met Koh Phi Phi. Afgelopen 3 weken alleen maar 30 + gehad en dan nu 15 graden. Sta je dan met je slippertjes en je korte broekje terwijl bijna alle Thaise mensen dikke jassen en lange broeken droegen. Op zoek naar een hostel en meteen omkleden. Die hadden we redelijk snel gevonden. Omkleden en even de stad verkennen en foto's maken.
We stopten onderweg om nog ergens noodles te eten. We kozen er een uit met koeienvlees, lever en maag. Best een aparte smaak. Niet echt lekker maar wel leuk om gegeten te hebben.
Morgen om 8:30 worden we opgehaald bij ons verblijf. Met 5 man totaal gaan we de jungle in met olifanten rijden en naar een bepaalde tribe in de bergen. De olifanten leven in een Nationaal park dus die worden goed behandelt en verzorgd. S'nachts werd Arie al wakker en kreeg last van ze maag. Hij had buikgriep en het kwam er aan alle kanten uit. Ik voelde me ook vaag in me pens. S'ochtends werden we al opgebeld door de receptie dat al 3 van de 5 mensen had geannuleerd omdat het hier al de hele nacht en dag al regent. Wij 2 konden nog met een andere groep mee als we dat wilden maar Arie lag nog in bed en ik heb het voor mezelf ook geannuleerd en uitgesteld.

• 26 Januari 2016 - 18:07

T&J:

Hoooooli mooooli wat een lang verhaal Robbie! Maar super om te lezen! Lekker in detail ook :P
    Gaaaaf die rit met de olifanten! We zijn benieuwd hoe jullie die gaan vinden! Leuk dat jullie allemaal nieuwe mensen ontmoeten en weer verschillende tripjes hebben gemaakt. Beterschap! Want ziek zijn kun je er niet bij hebben natuurlijk!

• 26 Januari 2016 - 18:19

Wesley:

'Wij betalen helemaal nergens meer voor'
    Haha
    Mooi verhaal!
    Rustig an doen daar ;)
    Xx

• 26 Januari 2016 - 22:29

Bas:

Top om alles in detail te lezen! Nogmaals veel plezier met de grote slurf en beterschap jochies! Trouwens, vergeet niet ORS of Norrit te nemen! Helpt echt! Sterkte en Fun!