Noorden en Midden Viëtnam. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Robbert Demmers - WaarBenJij.nu Noorden en Midden Viëtnam. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Robbert Demmers - WaarBenJij.nu

Noorden en Midden Viëtnam.

Door: Robbert Demmers

Blijf op de hoogte en volg Robbert

16 April 2016 | Vietnam, Hanoi

Ha Long bay was echt super mooi! Helaas was t wat te mistig dus we hadden een dagtour gedaan ipv een 2 of 3 daagse tour! Die waren trouwens ook veel duurder. In ons hostel verbleven we voor 50000 dong pp. (2,20) Ik raakt via Google translate aan de praat met een jongen van mij leeftijd die daar werkte. Ik had een Viëtnamees simkaartje gekocht dus ik kan met de locals communiceren. Echt grappig! Al klopt het niet altijd even.. Ik was met 3 andere jongens Ben, Nav, en Mads die ook alleen reizen naar Ha long bay. De eigenaar was aan het koken en ik rook op het dek dat er iemand bezig was. Ik liep langs de zijkant naar de keuken en begon via Google translate te praten met de soort van kok. We vaarden langs verschillende vissersdorpjes en oesterkwekerijen. Super mooi om te zien. Even later gingen we kajakken door de grotten. We waren om 8 uur vertrokken en waren om 5 uur terug. S'avonds nog gepoold met wat mensen die we op de boot hebben leren kennen! De dag daarna vertrokken we weer vroeg naar Hanoi om de brokkenpiloot John op te halen! Het ging al een stuk beter met hem. Al moet ik wel zeggen dat ie zich een beetje aanstelde naar mijn idee.. S'avonds namen we de bus richting naar Sapa om 9 uur. Ik stelde voor om Indiaas te eten. Echt zo lekkere keuken. Ik bestelde Kip Ha Long bay was echt super mooi! Helaas was t wat te mistig dus we hadden een dagtour gedaan ipv een 2 of 3 daagse tour! Die waren trouwens ook veel duurder. In ons hostel verbleven we voor 50000 dong pp. (2,20) Ik raakt via Google translate aan de praat met een jongen van mij leeftijd die daar werkte. Ik had een Viëtnamees simkaartje gekocht dus ik kan met de locals communiceren. Echt grappig! Als klopt het niet altijd even.. Ik was met 3 andere jongens Ben, Nav, en Mads die ook alleen reizen naar Ha long bay. De eigenaar was aan het koken en ik rook op het dek dat er iemand bezig was. Ik liep langs de zijkant t naar de keuken en begon via Google translate te praten met de jongen. We vaarden langs verschillende vissersdorpjes en oesterkwekerijen. Super mooi om te zien. Even later gingen we kajakken door de grotten. We waren om 8 uur vertrokken en waren om 5 uur terug. S'avonds nog gepoold met wat mensen die we op de boot hebben leren kennen! De dag daarna vertrokken we weer vroeg naar Hanoi om de brokkenpiloot John op te halen! Het ging al een stuk beter met hem. Al moet ik wel zeggen dat ie zich een klein beetje aanstelde naar mijn idee.. S'avonds namen we de bus richting naar Sapa om 9 uur. Ik stelde voor om Indiaas te eten. Ik bestelde Kip tandoori met knoflook naan en daarna nog een boternaan. Zat echt tot de nok vol. Daarna nog ergens gezeten en gekaart met een andere hollander die we leerden kennen. De busrit verliep echt prima. Aangekomen om 6 uur S'ochtends en de hele rit geslapen.
We hadden een hostel geboekt buiten Sapa. In een dorpje waar letterlijk niks te doen was. Alleen maar mooier als je t mij vraagt!
De jongens hadden slecht geslapen dus die gingen naar bed toe en kwamen er pas laat weer uit. De middag een scooter gehuurd en rond gereden door de bergen wat opzich al super gaaf is! We waren Nav kwijt na een tijdje.. Die kerel was ook op ze muil gegaan. Weet niet wat t is maar die Amerikanen kunnen echt niet rijden!
De dag daarna gingen we een dag trek maken. We wilden eerst een 2 daagse trek maken en dan savonds bij de locals thuis slapen maar die was veels te duur pp. Die dag hadden we echt geluk want de zon scheen. Je zou het niet denken maar ik heb de afgelopen 10 dagen geen zonnestraal gezien in Hanoi en Ha Long Bay. We begonnen met een groep van 12 vanaf ons hostel en liepen door het dorpje heen naar de rijst plateaus. Het uitzicht was echt ontzettend mooi! We liepen letterlijk over de randen van de rijstvelden. Het irritante is als je in een grote groep loopt dat er altijd mensen bij zijn die super traag zijn en om het kwartier willen stoppen en rusten of drinken. We liepen door naar het huis van onze gids Sisi. We gingen lunchen en liepen door naar het dorpje waar we verbleven. De avond handen we tickets geboekt naar Hanoi voor de avond erop. De dag daarna checkten we uit en namen een taxi naar het dorpje Sapa zelf. John kwam er achter dat ie z'n schoenen had laten staan. Hij wilde liever geen scooter meer rijden en ik bood aan om ze op te halen voor hem. Hij betaalde de scooter en ik ging erheen. De rest van de middag heb ik gepoolt met Blaze een tattoo kunstenares. Zij kwam uit Canada en was ook alleen aan het reizen voor al 3 maanden. S'avonds gingen we hotpot eten. We hadden kip besteld met veel groentes. Wat we letterlijk kregen was een hele kip compleet aan puin gehakt met botten er nog in haha..
De dag daarna zouden we al vertrekken uit Hanoi naar het zuiden we moesten dus slapen in de bus! Ik heb wel geteld geen minuut me ogen dicht gedaan! Normaal geen problemen mee maar deze x wel! We zouden 6 uur arriveren maar we arriveerden om 3 uur. Echt een kut tijd want het is te lang om op te blijven. Je moet dus betalen voor een hostel. Die konden we niet vinden want alles zat vol.... Uiteindelijk gingen we ongeveer om 9 uur pas slapen in de ochtend. Zonde van de dag! Die dag hebben de jongens hun motor gekocht en ik heb kallem aan gedaan. Laat uit bed gekomen en hele dag suf! De dag daarna gingen we weg richting het zuiden en reden de eerste dag 300 km. Voordat we de stad uit waren had Ben al 2 kleine aanvaringen gehad. Hij was super zenuwachtig en zweette als een gek! Ik snap het ene kant ook wel.. Zo ongelofelijk druk verkeer in de steden hier en hij heeft geen motor of auto rijbewijs.. Erg dapper om dan in Viëtnam te gaan rijden! Uiteindelijk vertrokken en kwamen om 5 uur aan in Vinh. Een redelijk grote niet toeristische stad. We sliepen in een buitenwijk in een hotel voor 6 dollar per nacht p.p.
De dag daarna reden we naar Phong Nha gelegen aan de rand van een nationaal park. De weg daarna toe was al te gek! Zo groen en ongelofelijk hoge bergen. We aten een late lunch en ik bestelde nog een ijskoffie met melk. Super lekker elke dag wel minimaal 1!
Het dorpje zelf was klein en er omheen lagen groene bergen. Ik kwam aan rijden en al meteen kwam de receptioniste naar me toe en vroeg of ik een vriendin had. Ik zei nee en ze begon te lachen.. Me and youuu... i love you.. Goed en nu wieberen haha. Ze was zeker vriendelijk maar naar een tijdje werd ik er wel een gek van. Die dag zijn we naar de Dark Cave geweest! Met een zipline va 400 meter naar de andere kant van de rivier, zwemend via het water de grot in. De grot stond ook wel bekend om de blubber grot. Dikke klei blubber. Me broek zakte elke x af zo zwaar haha. De dag daarna zijn we naar de Paradise Cave geweest! Echt super indrukwekkend. Nog nooit zon grote lange grot gezien. We konden maar de eerste kilometer erin maar hij was 31 kilometer. Die middag zijn we doorgereden naar Ho Xa om vervolgens de dag daarna meteen door te rijden naar de stad Hue. De ochtend gingen we naar de kust toe om de Vinh Moc tunnels te bekijken. De tunnels werden gebouwd als toevluchtsoord voor dorpsbewoners om te ontsnappen aan de Amerikaanse bombardementen. Er leefde ongeveer 60 families in. Het werd tussen de jaren 66 en 72 gebruikt.
We konden maar lopen
We aten ons ontbijt op en ik bestelde nog een koffie. Ik had in de gaten dat er een oud vrouwtje naar me zat te kijken en ze lachte naar me. Aan de eigenaresse vroeg ik wat ze aan het doen was. Ze was een soort groente aan het plukken. Ze zei dat ze 87 jaar oud was en zo doof als een kwartel haha. Ze zag er wonderbaarlijk gelukkig uit! Ik vroeg of ze wat wilde drinken aan de eigenaresse en die vroeg dat naar 3 x te vragen aan haar haha. Ik kocht een sinaasappelsap voor haar. Ze was er super blij mee en begon te lache en gaf kusje op der hand en wees maar mij! Ik hoor jullie denken.... Chans met een oma ja ja! In Hue zijn we nog naar The Citadel geweest midden in het centrum omheind door 3 verschillende muren. De dag daarna moesten we eerst langs de monteur omdat de olie vervangen moest worden. Mads had het al gedaan dus Ben en ik reden erheen. Ik keek in me spiegel en zag dat Ben ze spiegel eraf viel. Hij stopte en rende terug. Met dat ie terug liep viel ze scooter om. De remhendel was afgebroken en de spiegel moest ook vervangen worden. Ondertussen dronken we een koffie tussen de locals op de hoek van de straat. Toen ze klaar waren reden we als eerst naar een graf tombe van Khai Dinh. Hij wad in het verleden een keizer geweest. Ben had geschiedenis gestudeerd aan de Universiteit in Manchester en wilde er graag heen. We moesten er 100000 dong voor betalen (€4) Had nog nooit van die naam gehoord en had ook geen idee wat hij heeft betekend voor Viëtnam. Het interesseert me ook gewoon niet. Wilde zo snel mogelijk weer op de motor zitten. We bleven er een half uur rond kijken. Daarna gingen we richting Hoi an. Onderweg konden we kiezen om de tunnel te nemen of over een bergpas te rijden wat natuurlijk wel om. Het uitzicht was waanzinnig! We stopten op meerde plekken in bochten en keken over vissersdorpjes uit en een andere grote stad tussen Hoi An en Hue, Da nang. In Da na stopten we om te tanken en een local vroeg me woher komst du? Me Duits is niet was het geweest is maar kon wel verstaan en begon met de man te praten. Hij vertelde me dat hij 3 jaar in Berlijn had gewerkt. Verwacht je niet van een Vietnamees dat ie Duits kan haha. We reden door en Mads stopte langs de kant.. Hij had weer de brommert in de poeien. Voor 200000 dong (8€) werd ie gemaakt en konden we door rijden naar Hoi An. S'avonds leerde ik een paar Zweedse meiden kennen en ik begon de Zweedse woordjes op te noemen die ik had geleerd van Andreas en Kristoffer waar ik mee reisde in Myanmar. Ze verwachten het niet dat is het mooiste! Laat thuis de en dag daarna goed brak.. De ochtend heb ik eerst een paar uur alleen op de motor door de stad gereden en door de buitenwijken van Hoi An. Daarna zijn we naar t strand gegaan en niet veel uitgevoerd..

  • 16 April 2016 - 19:44

    Tante Anneke:

    Hallo Robbert,
    Wat een verhalen en kerel wat maak jij veel mee haha.
    Geniet van alles en pluk de dag.
    Bedankt voor het mee beleven in jou super reis.

  • 21 April 2016 - 21:16

    Leo Vader Van Rens ( Ook Gr. Van Paulien):

    hoi Robbert ik vind het geweldig wat je allemaal meemaakt en dat je dit avontuur zo spannend weergeeft.Nog veel plezier verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Robbert

Azië 2016 Enkele reis 4 Januari/ 2016 / 13:20 * Thailand Bangkok * Phraya nakhon cave Hua hin Mu Ko Chumphon Koh Toa Koh Phangan Koh Samui Ang Thong Nationaal park Koh Lanta Koh Phi Phi Phuket, Bangkok * Kanchanaburi Sukhothai Chang mai Pai * Myanmar/Birma Inlemeer Bagan Naypyidaw * * Thailand Pai Chang rai Chiang Khong * Laos Huay Xai Luang prabang Vang Veng Vientiane * Na hin Tp. Vinh Tp. Ninh Binh Cat Be Nationaal park Tp. Ha Long Sapa Há Noi * Tp. Cam Ranh Nha Trang AirPort Cát Tiên Hô Chí Minh * Cambodja Preah Monivong Bokor Siem Reap Ankor Wat Bangkok * * Indonesië Bali Kota Denpasar Pulau Lombok Renjani Nusa Tenggara Bar * Australië Sydney Canberra * Melbourne

Actief sinds 02 Jan. 2016
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 5826

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: