Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Robbert Demmers - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Robbert Demmers - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Robbert Demmers

Blijf op de hoogte en volg Robbert

23 Maart 2016 | Laos, Vientiane

Zoals eerder gezegd zouden we een 3 daagse jungle en kajak trek maken. Helaas was de rivier te laag en was het te gevaarlijk om kajakken. Dus werd het een 2 daagse jungle trek. S'avonds kwam ik het koppel (Avishai en Yeal) uit Israël weer tegen en die had ik al eerder gezien in Myanmar en daarna weer in Thailand. Die hadden ook weer mensen leren kennen. Uiteindelijk gingen we met een groep van 9 man de jungle in. Toen we begonnen legde de gidsen Ta en Thin eerst wat uit hoe we gingen lopen en welke bergen we over gingen. De eerste paar uur liepen we alleen maar bergopwaarts. Daarna tussen de bergen door waar we stopten om lunch te eten. Toen we daar aankwamen sneed Ta een paar bananen bladeren af en begon ze op de grond te leggen. Vervolgens kwam Thin aan lopen met verschillende zakjes eten. Die had ie S'ochtends mee genomen uit t dorp. Ook kwam die aan met grote rode mieren op een tak. Hij zei dat ze zuur smaakten en dat waren ze ook maar niet vies zuur. We aten de lunch op vanaf de bananen bladeren en liepen verder richting het dorp. Het dorp zelf wonen van origine mensen uit China. De taal die ze spreken is hun eigen taal. Toen we het dorpje bergafwaarts in liepen hing aan de omheining een soort van taboe teken. De gids legde uit dat dit teken stond voor een rouw proces. Officieel mochten mensen van buiten het dorp het dorp niet betreden en zouden we om het dorp heen moeten lopen. Anders zou het ongeluk brengen naar de rest van het dorp en in het hiernamaals van de gene die was overleden. Tenminste zo was het vroeger. Maar in tegenwoordige tijd ligt het niet meer zo gevoelig. Gelukkig mochten we doorlopen en hadden we in het dorp even een drinkpauze. Overal in het dorpje liepen varkens, kippen en honden rond en ook een klein aapje aan een ketting. Heel grappig om te zien. We vertrokken en liepen langs de rivier op richting ons kamp. Onderweg kwamen we meerdere jagers en vissers tegen met harpoenen, geweren en pijl en boog. En die hadden flink buit gemaakt. Voordat we aankwamen bij het kamp moesten we nog een gamele touwbrug over. Eenmaal aangekomen bezweet en al namen we een duik in de rivier. De gidsen hadden harpoenen mee. Al waren ze van hout ze werkten wel. Ta ging het water in en kwam terug met 1 vis. Volgens hem was er meer kans als je s'avonds als het donker was het water in ging want dan bleven de vissen op hun plek. Ta vroeg of iemand anders het misschien zou willen proberen. Ik reageerde meteen, Yes! Ik was de enige die het wilde proberen.. Het duurde me dan wel een uur maar had er toch 2 gevangen. Eenmaal uit het water was het wel super koud. Maar gelukkig was er vuur. Er waren 2 vrouwtjes naar het kamp gekomen om voor ons te koken. De een was druk met het vuur op te poken en de ander was groentes, wortel soorten, kruiden en de gevangen vis aan het schoon maken. Ta was druk met dikke bamboe stammen aan het hakken die werden later gevuld met rivier water en opgekookt voor de dag daarna. Alles werd bereid op open vuur en gekookt in bamboe. Gaaf om te zien! S'avonds in het pikkedonker gingen de 2 gidsen nog op vissen jagen. Ze vroegen aan mij of ik ook mee wilde. Er gingen nog een paar jongens mee. We liepen stroom opwaarts voor een kwartier. Daar aangekomen moesten we eerst een vuur maken en toen gingen de gidsen het water in. Thin kwam al gauw terug en beefde als een gek. Het stomme was dat ze maar een onderwater lamp hadden en die had Ta vast. Ik ben het water niet in geweest. Het was echt te koud. Inplaats daarvan ging ik met Thin kikkers, garnalen en kleine visjes vangen met een net. Die werden meteen levend op het vuur gegooid en opgegeten. Toen Ta weer boven kwam had ie best wat vis gevangen. En van zwemmen krijg je honger dus werd er meteen wat vis op de kolen gegooid. We liepen na alles op te hebben gegeten terug naar het kamp. De rest lag al te pitten. De nacht was echt te gek! Als je zelf eenmaal stil bent hoor je van allerlei geluiden om je heen. Maar ook onder je en naast je hoor je geritsel... Toen ik S'ochtends wakker werd voelde ik me net alsof ik door een vrachtwagen was gevat! We sliepen op bamboe. dus wat verwacht je anders.. Het ontbijt was rijst, jonge bamboe met de gevangen vis gekookt met de bloemkern van de bananenboom. Rauw was het best bitter maar met de vis was het nog best ok. We vertrokken om een uur of 10 richting Luang Namtha. We hoefden maar een uur of 4, 5 te lopen richting de bus. Eerst moesten we nog een rivier oversteken met een paar gammele bootjes. De dag zelf hebben we niks meer gedaan. Op de laatste dag in Luang Namtha hadden we een scooter gehuurd en reden helemaal naar t noorden toe van Laos. Het dorpje hete Muang Sing. Het duurde 2,5 uur om daar te komen met se scooter. De weg zat vol met kuilen en gaten. Kallem an dus.. Onderweg hadden we nog gestopt bij een waterval. Het dorpje zelf hadden we wat gegeten. We zaten in een restaurantje wat tegen de rijstvelden lag. We keken uit over kilometers vlak land bedekt met rijstvelden met aan het alle kanten gigantische groene bergen waarvan sommige bergtoppen in de wolken zaten. De weg terug was erg leuk. Het begon te schemeren toen we ongeveer halverwege waren. De vliegen vliegen zaten overal in en op me kop.. Om gek van te worden! Vlak voor het dorp was de benzine ook nog op haha. Gelukkig ging Avishai wat benzine halen en we konden de weg hervatten. De dag daarna namen we met ze 4ren de bus richting het noord oosten van Laos naar het dorpje Nong Kiauw. Dit is een dorpje wat midden tussen hoge bergen ligt. Zoals gewoonlijk niks geboekt en op zoek. We hadden een kamer gevonden voor 60000 kip (€6,80) met balkon. Vanaf het balkon keken we over de Nam Ou rivier tegen de bergen aan en tussen de bergen door naar de zonsondergang. Mooier kon het niet worden voor die dag. Want we hadden veel gereisd om hier te komen. De dag daarna gingen we naar de 100 watervallen toe. Bij veel plekken boden ze het aan voor 300000 kip p.p. (€34) voor de begrippen hier is dat abnormaal veel geld voor een dagtrip. Oftewel je word gewoon genaaid! We liepen zelf naar een kerel toe met boot on te vragen of die ons wilde wegbrengen naar de 100 watervallen. Hij vroeg 300000 totaal. Kijk, dat veranderd de zaak. Eenmaal aangekomen stopten we bij een klein dorpje waar je alleen per boot kan komen. Ik zag dat een vrouwtje bezig was met vuur opstoken met een grote ijzeren olievat erop. Ik bleef kijken wat ze aan het doen was. Ze dronk er zelf wat van en daarna gaf ze me een kopje van die pruttel en gebaarde dat ik het moesten opdrinken. Ik slikte het achter over...het was zelfgestookt rijst whiskey haha. Moest wel ff een paar x slikken. We zochten een gids in het dorpje, betaalden hem en liepen die kant op. De gids kon niks geen Engels maar dat maakte op zich niet heel veel uit. Eerst liepen we door rijstvelden en bananen plantages. Aan de voet van de waterval begonnen we. Het was een klim van een half uur door stroompjes en heel veel kleine en grote watervallen. Toen we de top hadden bereikt keken we uit over meerdere bergtoppen en de rivier. Prachtig gezicht! Ik had S'ochtends een mango gekocht dus dat was me lunch daar. En die smaakte prima. S'avonds gingen we net als de avond ervoor Indisch eten. Ongelofelijk wat een lekkere keuken dat is. Ik bestelde Aardappel, aubergine en bloemkool saus met knoflook naan en rijst. De eigenaar was een rustige vriendelijke man uit India. We raakten met hem aan de praat en hij vroeg waar we maar toe gingen en waar we al waren geweest. Na het eten gingen we vroeg naar bed want we wilden S'ochtends de sunrise zien boven op de berg.
En dat hebben we geweten ook want die klote wekker ging om 04:30 Laat het nou net zo zijn dat ik niet echt een ochtend mens ben... Haha. Uiteindelijk viel het allemaal reuze mee hoor. Op het bord stond dat de entree 20000 kip was (€2'20) we betaalden de man en liepen in het donker naar boven. Onderweg naar boven zagen we een bom liggen die niet was afgegaan. Er stond op dat je beter niet van het pad af kon gaan omdat dit een van de meest gebombardeerde plekken was in Laos en er nog blindgangers kunnen liggen.... Goed, uut kieken dus!! We lazen dat de trek 1,5 uur was we deden er een uur over. Ook al was het nog ochtend dus redelijk koud, de klim was echt pittig en kwamen bezweet aan. Maar wel zonsopkomst en dat was de bedoeling. Toen we aankwamen waren er al wel een paar mensen die hun go pro en camera's hadden geïnstalleerd. Ook had een gozer een boxje mee en speelde muziek af.. Terwijl het zo rustig is. Dan snap je het echt niet als je het mij vraagt! Dat is wel grappig of beter gezegd irritant om te zeggen, sommige backpackers trekken zich echt niks aan van andere mensen en leven in totaal in hun eigen wereldje. Toen de zon opkwam was het het waanzinnig om te zien. Echt een kippenvel momentje en je voelt je zo klein als je bovenop de berg staat en omringd bent door nog hogere bergen met uitzicht op de wolken in het dal. Na een ongeveer een uur zijn we naar beneden gelopen. We gingen ontbijten in een Israëli's restaurant omdat Yeal en Avishai daar zin in hadden. Dezelfde dag hadden we een busrit gepland naar Vang Vieng om 4 uur. Het was een slaapbus en we hadden ieders een 2 persoonsbed. We zouden om 6 uur S'ochtends arriveren maar i.p.v. 6 uur arriveerden we om 02:30. Dat gebeurt wel vaker met dit soort busritten. Dat is knap vervelend want je moet dan voor een hostel betalen. De dag daarna zijn we naar de Blue Lagoon geweest en naar de Tham Poukham Cave. The Lagoon was wel echt een toeristen ding. De grot daarentegen was echt heel indrukwekkend! Onvoorstelbaar groot. S'avonds zijn we op stap geweest en veel beerpong gespeeld. De dag daarna gingen we tubben en dat gaat kort gezegd als volgt.. Je huurt een rubberband, drijft stroomafwaarts langs verschillende barretjes en drinkt veel bier! Het grappige is als je stroomafwaarts drijft locals touwtjes uitwerpen om je zo binnen te halen in hun bar. Bij de 2e bar hadden ze moddervolleybal. Dat werd al gauw een moddergevecht met de tegenpartij haha. S'avonds leerden we een man uit Australië kennen (Ryan) die al 6 jaar aan het reizen was! We gingen Mexicaans eten en daarna een biertje drinken. De dag daarna hadden we een busrit geboekt naar Vientiane de hoofdstad van Laos. John heeft hier een neef (Jack) wonen die voor de Amerikaanse ambassade werkt. We slapen nu bij hem en z'n vriendin Mia thuis. Zij wonen al 2,5 jaar in Vientiane. We gingen S'avonds uit eten en bestelde meerdere vlees gerechten waaronder een met varkenshart. Apart maar zeker lekker. De dag daarna hadden we een busticket naar Hanoi, Vietnam geboekt. Vanaf Vientiene,Laos is dit 22 uur... Word een lange rit. Die avond hebben we samen met een vriendin van hun traditionele gerechten uit Laos gegeten. Veel mint en rode peper. Nu wachten we op de bus..

• 23 Maart 2016 - 12:45

Wessel:

Mooi verhaal Robbie. Blijven schrijven ;)
    Goeie reis richting Hanoi.
    gr