Einde Viëtnam, Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Robbert Demmers - WaarBenJij.nu Einde Viëtnam, Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Robbert Demmers - WaarBenJij.nu

Einde Viëtnam, Cambodja

Door: Robbert Demmers

Blijf op de hoogte en volg Robbert

05 Mei 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Op de dag dat we bij het strand hadden gezeten gingen we de avond op stap! We leerden nog andere backpackers kennen en gingen met ze alle naar de Tiger Tiger bar. Het slogan van de bar was " Don't be a pussy, be a tiger" De tiger bar ging om 12 uur dicht maar daarna was de why not bar nog open tot 5 uur S'ochtends. Ben was zo dronken die avond dat ie de volgende dag aan mij vroeg hoe het was bij de why not bar? Ik zei tegen hem dat ie er zelf ook was geweest maar kon zich er niks meer van herinneren. We waren er ook maar 3 uur geweest... Klojo! De dag hebben we een dagje bij het zwembad gezeten. Ik leerde een jongen kennen uit Haarlem die in totaal 3 maanden lang door Viëtnam ging reizen. Super jaloers op die gek! De rest van de dag wat gelezen en gekaart. S'avonds gingen we vroeg naar bed. De ochtend hadden we ontbeten en pakten onze motors op. Die dag gingen we naar Quy Nhon. We namen i.p.v. de tunnel een bergpas. Het uitzicht was echt waanzinning mooi! Toen we aankwamen begon het al donker t worden. We checkten gauw ergens in en gingen ergens wat eten. Op de terug weg zag Mads een patissier zaak en liep er heen. Hij had zin in taart zei die.
We kochten een chocolade taart die er veels te mooi uit zag naar dat die smaakte! Verwende backpackers tegenwoordig haha. De dag daarna was de planning om vroeg te vertrekken maar Ben moest nog naar de monteur toe. Zijn licht deed het niet vandaar dat het S'ochtends moest gebeuren. Het duurde veels te langs en vertrokken pas om kwart voor 1. De planning was om meteen door te rijden naar Dalat in het zuiden. Maar dat werd hem dus ff niet. We stopten s'avonds in Nha Trang. De dag daarna reden we naar Dalat toe. We namen die dag alleen maar binnenlandse routes. We reden over een grote bergen heen een dal in waar het ontzettend warm was en geen wind. Zweten als een otter! De mensen zien er hier ook anders uit qua huidskleur. Veel boeren die alleen maar op het land werken. Het eerste was heel droog en dor van het dal. Het laatste stuk stroomde een rivier door en zag je het land met de meter groener worden. Waanzinnig om te zien. Mensen zie je ook echt kijken als wij langs komen rijden. Kindjes rennen achter de motor aan en zwaaien naar ons. Aan het einde van het dal moesten we een grote bergpas over gaan. Pittige rit want het was alleen maar zand en stenen. We stopten bovenop de bergpas om naar het uitzicht te kijken. Je kon zo ver als het oog kon kijken zien met op de achtergrond de gigantisch grote bergen waar we als eerst over heen zijn gereden. Vanaf dit vieuwpoint was het heel duidelijk zichtbaar dat de rivier door het land stroomde. Onderweg was Ben nog een x gevallen. Dat calculeren we tegenwoordig al mee in de reistijd.. Dalat is een stadje dat 1500 boven zeeniveau is gebouwd. Daardoor is het klimaat hier een stuk aangenamer. We checkten in bij Mr. Peace backpackers hostel. S'avonds gingen we op stap. De dag daarna gingen lagen de jongens nog in bed en ik ben met de motor door Dalat gaan rijden, ergens koffie gedronken en geluncht. Einde van de middag ging ik met nog wat andere backpackers naar een groot meer toe. S'avonds bleven Ben en Mess ik het hostel. Ik ben met nog wat andere backpackers een biertje gaan drinken en gepoolt. Echt heel grappig stel bij mekaar een Duitser, Zwitserse, Mexicaanse, Franse, Canadees en een Engelse. Leuk om met zo veel verschillende mensen samen te zijn. Iedereen heeft ook iets goeds te zeggen over z'n eigen land. Het valt me sowieso op dat Ben en Mess meer bij het hostel blijven. Ik doe steeds vaker dingen in mee eentje of ga met andere backpackers mee. Iedereen moet natuurlijk doen wat ie zelf wil maar hele dagen beetje voor je uit gapen of op je telefoon te kijken zit ik ook niet op te wachten.
De dag daarna gingen we canyoningen. Meerdere afdalingen gemaakt en cliff jumps gedaan van 11 meter. Had het al wel is eerder gedaan. Weer een te gekke ervaring! S'avonds met een voldaan gevoel vroeg naar bed gegaan. De dag daarna gingen we vroeg opstaan want het was een lange weg naar Ho Chi Minh, 300 km. Laatste ritje op me pareltje haha. Weinig problemen mee gehad. We vertrokken richting het zuiden om 8 uur. We maakten echt veel kilometer tot 12 uur en gingen daarna ff wat streetfood eten. Onderweg brak Mess z'n bagage drager nog af. Veel pech gehad met ze motor maar hij bleef er heel relaxt onder. Gelukkig zit ik niet op die motor.. Toen we aankwamen in de buitenwijken van Ho Chi Minh werd het al meteen drukker. Ongelofelijk veel scooters op de weg! In de spits stonden we stil voor het stoplicht en er staan dan binnen een minuut wel 100 scooter om je heen. Dacht dat Hanoi druk was.. Moesten ff zoeken naar ons hostel. Knap vervelend als je met ze 3en bent. Na een half uur rond gereden te hebben hadden we het eindelijk gevonden. Het zat tussen 2 lange flats in en je moest onder een flat doorrijden in een klein steegje waarna je uitkwam op een klein binnen pleintje. Voor 7 dollar konden we een bed boeken inclusief ontbijt.
We hebben het gehaald vanaf Hanoi in het noorden naar Ho Chi Minh in het zuiden met omwegen 2500 km gemaakt! Uiteindelijk qua reistijd hebben we er 9 dagen over gedaan. De eerst dag ben ik weer alleen op de motor door de de stad gereden en ergens wat gedronken. En geprobeerd om me motor te verkopen wat niet echt lukte. Ik sprak een jongen aan in de lift en vroeg of ie net was aangekomen. Hij zei dat ie net was aangekomen en morgen naar een motor ging kijken. Komt dat ff goed uit! Ik liet hem foto's zien en sprak met hem af in de ochtend de dag erna. Hij maakte een testrit en zei dat ie er nog ff over na moest denken. Toch best wel een drukkend gevoel want de dag daarna zou ik vertrekken. Je wilt gewoon van dat ding af. Ik zei ook tegen hem dat ik niet op hem wacht. Hij zei dat ie al op meerde motoren had gereden maar wilde er nog een paar meer proberen. Snap het ook ene kant wel.. Maar goed wachten en zoeken doe ik niet graag. Ben daarna meteen door gereden naar een agency en hem daar verkocht. Wel 50 euro verlies op gemaakt. Betaald voor de ervaring!! De dag daarna appte de jongen dat ie toch wel geïnteresseerd was. Sorry dude!! De avond hielden we een pub crawl. We gingen langs 5 kroegen toe en van de laatste kan ik me niet heel veel meer herinneren. Dat zegt niet alles maar een geslaagde avond was het wel!
De 24ste had ik een busrit naar Cambodja staan van Ho Chi Minh naar Phnom Phenh de hoofdstad van Cambodja. Bij de grens overgang kwam ik erachter dat ik 3 dagen te laat het land uit was gegaan. Suffe hengst! Moest er 30 dollar voor betalen. Sneu geld! Viëtnam was sowieso het vetste land voor mij tot nu toe. Mooiste landschappen gezien mede door de motorrit. Lekkerste eten. Mensen zijn vriendelijk. De markten zijn echt waanzinnig! Alles super vers of zelfs levend. Ga er zeker nog een x heen. Maar eerst Cambodja en daarna door naar Australië. De 10e van mei heb ik een vliegticket geboekt vanaf Bangkok naar Melbourne. Toen we de grens hadden gepasseerd en weer de bus in gingen kwamen er meteen herinneringen van Myanmar naar boven. Dor, stoffig land, slechte wegen, krotjes van huizen. Het is maar een grens van nog geen 100 meter maar de mensen zien er al meteen anders uit. Huidskleur is een stuk donkerder niet verzorgd, en vieze kleren. Kindjes zie je mee helpen op het land. Dingen plukken, in het water dingen verbouwen, of achter de koeien aanlopen. Ik reis nu samen met een jongen uit Chilli, Estaban en een jongen uit Holland, Rick. Die hadden ook weer mensen leren kennen die kwamen uit Engeland en Australië. Daar zitten we nu mee in een hostel. De dag dat we aankwamen dronken een paar biertjes en hadden we gerelaxt. De dag daarna zijn we naar The Killing Fields geweest. En naar de S21 prison. Daar werden de gevangenen eerst heen gebracht en gemarteld voordat ze werden vermoord.
Saloth Sar (Khett Kampong Thum, 19 mei 1925 - Anlong Veng, 15 april 1998), beter bekend als Pol Pot (Khmer: ប៉ុល ពត), was een Cambodjaansemaoïstische revolutionair die de Rode Khmer leidde van 1963 tot zijn dood in 1998. Van 1975 tot 1979 was hij de premier van Democratisch Kampuchea. Pol Pot werd leider van Cambodja op 17 april 1975. Tijdens zijn heerschappij stelde hij het agrarisch socialisme in, waardoor hij stadsbewoners dwong te verhuizen naar het platteland om op collectieve boerderijen te werken en dwangarbeid te verrichten. De gecombineerde effecten van dwangarbeid, ondervoeding, slechte medische zorg en executies resulteerden in de dood van ongeveer 21% van de Cambodjaanse bevolking. In totaal zijn naar schatting 2 tot 4 miljoen mensen gestorven onder zijn leiderschap. (Wikipedia)
De dag daarna zijn we naar Koh Rong gereisd. Het was een 6 urige rit. We hadden een privé taxi busje geboekt omdat dat met meerdere mensen goedkoper en sneller was. We moesten met de bus naar Shianoukville en daarna net de very naar Koh Rong. Toen we naar een paar uur stopten we wilden uitstappen zei de chauffeur dat we bij Kompot waren. Dat lag 60 kilometer onder Shianoukville en we hadden nog 1,5 uur. We probeerden de taxi chauffeur uit te leggen dat we naar Shianoukville moesten gaan. Hij begreep het niet en er ontstond een klein beetje stress in de bus want de boot vertrok om 3 uur en dat was de laatste van de dag. We belden het hotel om te vragen of zij wilden uitleggen dat we verkeerd zitten. Uiteindelijk begreep hij het. Door al het gehaast reed ie in onoverzichtelijke bocht reed ie bijna een koe aan. Konden gelukkig uitwijken in de berm. We namen de boot en na een uur kwamen we aan. De dag daarna gingen we naar long beach toe. Een strand van 2 a 3 km lang. Spierwit en het water azuur blauw. Mooiste strand en water waar ik ooit ben geweest. We kwamen meerdere zeesterren tegen van 20,25 cm doorsnee en meerdere dikke schelpen die aangespoeld waren. Echt een paradijs. De dag daarna gingen we aan het strand chillen, voetballen en kaarten. S'avonds bbq gegeten. Het mooie aan aan dit eiland is dat er geen wegen zijn dus geen verkeer en er geen geldautomaat dat zegt wat over het toerisme. Het is hier helemaal niet druk. Je ziet wel overal dat ze aan het bouwen zijn. De dag daarna gingen we een georganiseerde boottrip doen. Eerst snorkelen daarna vissen en daarna naar het strand toe.
Op de terug weg gingen we zwemmen met het plankton. Klinkt heel suf maar als je in het water beweegt geeft het plankton licht. Meest vette ervaring die ik in Azië heb gedaan. Toen we weer de boot in gingen en terug vaarden naar ons hostel was het pikke donker. De schipper maakte een bocht. Op het laatste moment zag ik een andere boot op ons af komen. De boot probeerde nog uit te wijken maar daardoor raakte hij hem precies in het midden. De boot knakte door midden en binnen enkele seconden lag die op de bodem voordat iedereen het doorhad wat er gaande was. De booteigenaar klom aan boord. Er dreef van alles in het water om ons heen. Flesjes, vesten, koelboxen etc. De eigenaar was woedend! Het grappige was dat het groene lampje wat bovenop de boot zit nog steeds knipperde toen de boot onder ging haha. De laatst dag hadden we gechilt aan het strand en een vieuw point beklommen. S'avonds vertrokken we richting het vaste land om daarna een bus te pakken naar Siem Reap. De ochtend dat we aankwamen checkten we in in een hotel met een zwembad en voor de rest niks gedaan die dag. De dag daarna stonden we vroeg op om de tempels te bekijken voor zonsopgang. Waanzinnig mooi! Onvoorstelbaar dat dit is gebouwd door mensen en olifanten. S'avonds gingen we op stap omdat Esteban na 12 uur jarig zou zijn! Een goede vriend van hem had al een fles whiskey voor hem gekocht. En tijdens het avond eten hadden we een taartje voor hem geregeld en gezongen voor hem! De groep gaat nu naar de Philipijnen toe en ik pak morgen de 6e een bus naar Bangkok toe om vervolgens op de 10de een vlucht naar Melbourne te pakken. Azië loopt ten einde Australië gaat beginnen! Zin in!!

• 21 Mei 2016 - 20:27

Paulien:

Mooi en gedetailleerd reisverslag. Veel plezier in Australie. groetjes Leo en Paulien